Algemene Voorwaarden

Toepasselijkheid en toepasselijk recht

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Family Lawyer The Hague uitgevoerde opdrachten. Family Lawyer The Hague is een eenmanszaak naar Nederlands recht. De eenmanszaak en de daaraan verbonden advocaat, mr. M.T. Wernsen, voldoen aan de door de Nederlandse Orde van Advocaten gestelde eisen. Het kantoor is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 86274848.

2. Op de overeenkomst tussen de cliënt en Family Lawyer The Hague is Nederlands recht van toepassing. 

Opdrachten 

3. Als opdrachtnemer geldt uitsluitend Family Lawyer The Hague. De artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW zijn niet van toepassing. 

4. 4. De uitvoering van een opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve en in het belang van de opdrachtgever. 

5. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. De opdrachtgever vrijwaart Family Lawyer The Hague tegen aanspraken van derden die stellen schade te hebben geleden door of in verband met door Family Lawyer The Hague voor de opdrachtgever verrichte werkzaamheden. 

6. Family Lawyer The Hague zal zich inspannen om het door de cliënt gewenste resultaat te bereiken, maar garandeert niet dat dit resultaat zal worden bereikt. 

7. De advocaat schakelt slechts na overleg met de cliënt derden in, zoals een deurwaarder of een deskundige. De advocaat zal bij het inschakelen van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen, maar kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van het handelen van voornoemde derde(n). 

8. 8. De cliënt gaat ermee akkoord dat de advocaat (bepaalde onderdelen van) de opdracht door een of meer aan het kantoor verbonden advocaten en/of juridische assistenten onder zijn verantwoordelijkheid laat uitvoeren. 

Vergoedingen en kosten 

9. 9. Indien de werkzaamheden worden verricht op basis van een toevoeging, dient de cliënt, behoudens toestemming van de Raad voor Rechtsbijstand, de daaraan verbonden eigen bijdrage vooraf te betalen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Indien de toevoeging niet wordt verleend, dient de cliënt de reeds gewerkte en nog te werken uren te betalen tegen het standaard uurtarief (€ 200,00 excl. 21% BTW), tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. 

10. Indien een uurtarief wordt overeengekomen is dit exclusief 21% BTW. Het uurtarief kan, na overleg met de opdrachtgever, afwijken afhankelijk van de werkzaamheden die Family Lawyer The Hague voor de uitvoering van de opdracht moet verrichten. 

11. Family Lawyer The Hague factureert op basis van voorschotnota's, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Dit betekent dat de cliënt steeds een voorschotnota dient te voldoen alvorens werkzaamheden worden verricht/voortgezet. Family Lawyer The Hague behoudt zich het recht voor haar werkzaamheden te staken indien betaling achterwege blijft. 

12. Financiële afspraken tussen Family Lawyer The Hague en de opdrachtgever worden door Family Lawyer The Hague steeds schriftelijk bevestigd. 

13. Family Lawyer The Hague brengt naast het uurtarief geen aparte kantoorkosten in rekening. 

14. Eventuele verschotten zijn voor rekening van de opdrachtgever. Dit omvat onder meer: griffierechten, deurwaarderskosten en kosten voor het aanvragen van uittreksels. 

15. In geval van annulering van een opdracht is de opdrachtgever in ieder geval gehouden tot vergoeding van alle reeds door Family Lawyer The Hague bij de uitvoering van de opdracht gemaakte kosten. 

16. De standaard uurtarieven van Family Lawyer The Hague kunnen jaarlijks per 1 januari worden gewijzigd. Reeds overeengekomen uurtarieven in lopende zaken worden bij een dergelijke verhoging uitdrukkelijk buiten beschouwing gelaten. 

17. Indien ten behoeve van de opdracht door Family Lawyer The Hague reiskosten moeten worden gemaakt, wordt aan de opdrachtgever € 0,32 per kilometer in rekening gebracht. 

Betaling 

18. 18. Betaling van de factuur dient, zonder aftrek, korting of verrekening, te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. 

19. 19. Bij overschrijding van bovengenoemde termijn is de opdrachtgever de wettelijke rente verschuldigd. 

20. 20. Indien na verzending van de factuur en twee aanmaningen geen betaling plaatsvindt en er geen overeenstemming is bereikt over een betalingsregeling, wordt de factuur overhandigd aan een incassobureau. De persoonsgegevens van de opdrachtgever en de relevante documenten uit het dossier worden overgedragen aan een incassobureau met als doel de opdrachtgever schriftelijk te benaderen en een gerechtelijke procedure tegen de opdrachtgever te starten. 

Reiskosten/reistijd 

21. 21. Eventuele reiskosten die de advocaat bij de uitvoering van de opdracht heeft gemaakt, dienen door de cliënt te worden vergoed, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. 

22. Reisuren zijn factureerbare uren. 

Derdengelden 

23. Family Lawyer The Hague kan geen betalingen ten behoeve van de cliënt voorbehouden, aangezien er geen derdenrekening ten behoeve van cliënten beschikbaar is. 

Bewaartermijn dossiers 

26. Na afloop van de zaak wordt het dossier vernietigd. Correspondentie tussen Family Lawyer The Hague en de cliënt, financiële stukken en andere door Family Lawyer The Hague relevant geachte stukken worden door Family Lawyer The Hague gearchiveerd en gedurende 5 jaar bewaard. Na de bewaartermijn van 5 jaar kan Family Lawyer The Hague besluiten het (resterende) deel van het dossier te vernietigen. 

Aansprakelijkheid 

25. De aansprakelijkheid van Family Lawyer The Hague en haar medewerkers is steeds beperkt tot het bedrag of de bedragen waarop de door Family Lawyer The Hague afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico. 

26. Indien om welke reden dan ook geen uitkering op grond van voornoemde verzekering plaatsvindt, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het door Family Lawyer The Hague in de desbetreffende zaak in het desbetreffende jaar in rekening gebrachte honorarium, exclusief overige kosten.

 

Klachtenprocedure Family Lawyer The Hague

Artikel 1 Definities
In deze kantoorklachtenprocedure gelden de volgende definities:
- klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen door of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder zijn verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van het honorarium, niet zijnde een klacht als bedoeld in lid 4 van de Advocatenwet
- klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
- klachtenfunctionaris: de advocaat die belast is met de behandeling van de klacht;

Artikel 2 toepassingsgebied
1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Family Lawyer The Hague en de cliënt.
2. Mr. M.T. Wernsen zal ervoor zorgen dat klachten door een onafhankelijke advocaat worden behandeld overeenkomstig de klachtenregeling van het kantoor.

Artikel 3 doelstellingen
Het doel van deze kantoorklachtenregeling is:
a. een procedure vast te stellen om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn constructief te behandelen;
b. een procedure vast te stellen om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
c. het onderhouden en verbeteren van bestaande relaties door een correcte afhandeling van klachten;
d. het personeel opleiden in klantgericht reageren op klachten;
e. de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren door middel van klachtenbehandeling en klachtenanalyse.

Artikel 4 informatie bij aanvang van de dienstverrichting
1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. Vóór het aangaan van de overeenkomst van opdracht deelt de advocaat de cliënt mee dat het kantoor een kantoorklachtenregeling heeft en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
2.Family Lawyer The Hague heeft in de overeenkomst van opdracht opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd voor een bindende uitspraak en heeft dit kenbaar gemaakt in de opdrachtbevestiging.
3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet worden opgelost, kunnen aan de rechter worden voorgelegd.

Artikel 5 Interne klachtenprocedure
1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, wordt de klacht doorgestuurd naar de door de heer M.T. Wernsen aan te wijzen klachtenfunctionaris.
2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid de klacht toe te lichten.
3. Degene over wie wordt geklaagd probeert samen met de cliënt tot een oplossing te komen, al dan niet met tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht binnen vier weken na ontvangst af, of stelt de klager gemotiveerd in kennis van een afwijking van deze termijn en van de termijn waarbinnen over de klacht zal worden beslist.
5. De klachtenfunctionaris brengt het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen, schriftelijk ter kennis van de klager en degene tegen wie de klacht is gericht.
6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, ondertekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.

Artikel 6 Vertrouwelijkheid en kosteloze behandeling van klachten
1. De klachtenfunctionaris en degene over wie een klacht is ingediend nemen bij de behandeling van de klacht geheimhouding in acht.
2. De kosten van de behandeling van de klacht worden de klager niet in rekening gebracht.

Artikel 7 verantwoordelijkheden
1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
2. De persoon over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte van het contact en de eventuele oplossing.
3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte van de afhandeling van de klacht.
4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtendossier bij.

Artikel 8 klachtenregistratie
1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht, inclusief het onderwerp van de klacht.
2. Een klacht kan in verschillende onderwerpen worden onderverdeeld.
3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de behandeling van eventuele klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten en ter verbetering van de procedures.
4. Ten minste eenmaal per jaar worden de verslagen en aanbevelingen op het bureau besproken en ter besluitvorming voorgelegd.